Wednesday, March 25, 2009

Provok

Apabila di provok apakah reaksi korang...kalau aku ia bergantung kepada situasi kebanyakan aku memang buat tak layan atau dengan bahasa lembutnya "GO TO HELL" dengan apa yang korang cakap..aku peduli apa, aku tulis entry ni sebabnya waktu lunch tadi dengan member lab aku..tiba2 ada seorang prof dari deparment aku ni masuk ke kedai yang sama tuk makan juga..dia datang seorang jer...then keluar la topik pasal bahasa korea..dia tanya kawan aku samada aku boleh berbahasa korea atau tak..kawan aku cakap sikit2 boleh la..aku faham apa yang dia cakapkan..perbualan tu lebih kurang bunyi macam ni la...dia bandingkan aku dengan seorang student dari china yang boleh berbahasa korea dalam masa setahun jer..aku yang duduk dah setahun setengah masih tak fasih berbahasa korea lgi...wei ko nak banding aku dengan dia apa kejadahnya...dia jadi macam tu sebab prof dia memang tak speak english at all dengan dia..berlainan yang dengan prof aku yang memang suka speaking..lagi pun awal2 lagi prof aku cakap priority aku adalah master degree bukan bahasa korea..bahasa korea tu sampingan jer...benda2 macam ni buat aku bertambah nak balik Malaysia secepat mungkin..dan bertambah2 perasaan aku tak suka pada korea...aku benci semua tu..
Boleh tak ko jangan expect foreigner lagi2 yang macam aku ni untuk fluent korean dalam masa setahun..ko tau sebab apa aku tak nak speaking korean sebab orang2 macam ko la....dulu waktu dia invite pergi dinner dengan budak2 lab dia..dah buat aku tak suka pada dia..ajak aku makan..tau aku tak makan daging..tapi gi juga ke kedai barbecue b**i...baik aku tak yah pergi macam tu...time makan tu siap cakap dengan aku aku tak leh lulus master sebab aku tak boleh berbahasa korea "WTF" wei...macam ni ko treat foreigner student...no wonder kebanyakan kawan2 foreigner aku menyumpah2 prof dieorang..kalau dah dapat prof yang macam haprak ni memang padan la kena kutuk...
Hilang terus mood aku nak makan tadi..aku benci orang macam ni..spoil mood aku jer...ada kawan aku cakap aku maybe tak sesuai atau korea ni bukan jiwa aku..yer mungkin betul mungkin tidak..aku tak kisah apa korang nak kata..tapi kalau nak tahu situasi sebenar datang la sini bukan tuk melancong tapi tuk belajar...baru korang tahu penderitaan sebenar...arggghhhh.....aku tak suka semua ni...ko ingat aku banyak masa ke nak tumpu pada bahasa korea semata2..banyak benda lain yang aku kena catch up within 2 years...kalau ko sendiri tak leh berbahasa english dengan baik kenapa perlu ko suruh aku berbahasa korea dengan baik...
satu je aku nak bagitahu ko..aku datang sini bukan ambil master in korea language ok..ko kena ingat dan faham tu...

9 comments:

an Azita said...

fluent ckp korea satu advantage tuk sapa2 yg blaja sana..tp ner leh dia ckp ko x lls MS sbb x fluent korea..??/Buktikan beb..malaysia boleh..!!aku rs dia prejudice ngan student foreignr kot..

Anggerik Hutan said...

tu aku tak nafikan sape2 yang leh ckp tu mmg satu kelebihan..tapi aku mmg tak suka cara dia...buat aku bertambah tak suka nak blaja bhs korea...aku rasa die sengal...sebab tu dia ckp mcm tu..

moon said...

lantak kan aje org mcm tu twin... dia saje je nak sycho tu... tak mo bagi org2 melayu pandai... lagi satu dia maybe ade rasa dengki dgn org2 luar kot... prof mcm tu namanye prof bwh tempurung... lagi satu... dia tak tahu kite2 ni mmg kebal dgn provok2 n sycho2 nie... takda hal la... cool alwayz... rite??... lalalalalal

Anggerik Hutan said...

a'ah mungkin la kot twin..skunk baru tau prof tu mcm mane..sblum ni dak2 korea sendr dh ckp die jens camne...
erm dia baru tunjuk belang la twin..hehehe
ya cool alwiz...lalalala

Sharif John said...

Hmm... mcm aku kan sis, ada jgk prejudice kt org luar... contohnya mcm kolej yg aku duk ni kolej international... aku slalu involve dgn diaorg... paling aku x suka bila berdepan dgn pak2 arab... mmg sakit hati gile... jenis mcm aku ni bole reasoning lg... aku suka diplomasi dulu... belum tahap konfrontasi lg...
Myb prof tu ada bad experience dgn malay kot... mana tau... tp bagi aku, x patut dia nk kenekan ko... x profesional n x matang...
sabar k... sikit lg ko nk abis tu...

Nadia said...

tak sangka hebat dugaanya..huhu..Bdw, orang kata orang korea ni agak racist sikit. Lepas tu amcam sombong sikit, tak suka berkawan dengan orang bangsa lain..Pulak tu tak peramah langsung.Jepun ok lagi rasanya. Peramah je dan suka tersenyum.

p/s: Dulu masa kerja, orang korea dan jepun selalu datang kat kedai beli2 n tengok2 barang. Sebab tu boleh cam perangai mereka :)

Anggerik Hutan said...

john,
some part of me take that things as a positive,but most of the time mmg negative abis la...i'm not sure why he did that..mayb takde topic evertime stumble upon wif me..ntah..i just try to ignore..tapi aku juga manusia yang ade perasaan..huh "sign"...damm..

nadia,
actually dieorng ni tak pernah tau dunia luar tu mcm mane...sbb tu bila ckp msia mcm ni..mcm tu..ade byk kaum..they quit shock tau..yela sbb die sebangsa jer..bila tgk org lain pelik jer skit..dieorg tertanya2 la...
erm ade je yang baik..
dh dth sini baru tau mcm mane dieorg ni...tgk kat drama sume indah2 belaka..huhuhuhu

Akula Nora said...

Prof. tu mcm x biasa bergaul dgn masyarakat luar.Mcm dok terperuk kat korea je. x open minded langsung...huh! emm...dia x concern psl hal2 sensitiviti bangsa lain. ada ke ajak mkn b*b*.. sabar la zai..

Anggerik Hutan said...

kak nora,
erm ntah la kak nak kata tak bergaul tak juga...kekdg org mcm ni die rasa diri dia hebat..sbb tu jadi mcm tu...
tu yang zai kena hadapi bila berada kat ngr org...thanks akak..:D