Sunday, September 07, 2008

Menu ku dibulan ramadhan

Erm dah seminggu pun kita berpuasakan..kat sini aku nak tunjuk menu-menu makanan aka santapan aku semasa berbuka puasa..tak la mewah mana tapi alhamdullilah sebab aku kenyang dengan rezeki tu..

hari pertama : roti (ala-ala roti nan yang dimasak oleh housemate aku)
pakora (macam cucur tapi dia ada tepung khas untuk membuatnya dan
dicampur dengan kentang dan sayur makanan orang pakistan)
hari kedua : spagety
hari ketiga : chamchi kimchi rice (kimchi + tuna + rice)
hari keempat : tomyam seafood dan telur tomata dadar
hari kelima : maggi dan sandwich tuna (hahaha tak tau nak masak apa)
hari keenam : kari ikan + acar buah + kimchi tuna (keropok belinja + apple pencuci
mulut)
hari ketujuh : sup bakso + thok (kuih tradisional orang korea)

gambar-gambar ni tujukan khas buat kengkaru ,ooo nak jeleskan saya konon..tengok meriah apa saya makan "macam-macam ada"...kihkihkih....ni sebahagian gambar yang sempat diambil..hehehe..yang lain dah tak sempat sebab dah masuk mulut..


ni la pakora tu macam cucurkan


ni pula kari ikan campur kentang yang terlebih


sup bakso


acar buah


kimchi tuna


"thok" kuih tradisional orang korea

hah apa macam..menarik ker tak...pada aku menarik la..sebab ada yang aku masak sendiri dan ini je la yang mampu aku masak dikala aku jauh dari mama aku...huhuhu..pada aku juadah ni dah cukup sedap la sebab tahun lepas waktu aku duduk di dormitory mana aku dapat semua benda ni..

12 comments:

PrinCeSS said...

wah banyak gambar makanan nie...
walaupun ala kadar, tapi mengenyangkan..

Anggerik Hutan said...

haha tu la..berkat sebab tu kenyang :D..

Akula Nora said...

nampak mcm sedap jer kuih thok tu. leh order satu masa zai nak balik m'sia nanti.

nadia-ady said...

wah nampak sedap!huhu

p/s:i've link ur blog..suka la tgk gambar2 kat korea n segalanya mengenai korea.Sebenarnya teringin nak g sana..heheheh

orangorang said...

sabar eh zai....klu ko ingat makanan mama, mama lagi la macam mana teringatkan ko. jangan kata mama, aku ni pun....terasa la jugak perbezaan ramadhan kali ni.dulu kte selalu gi pasar ramadhan sama2.huhu...

Anggerik Hutan said...

kak nora,
insyaallah kalo zai igt..hehe

nadia,
thanks coz view my page

angah,
insyaallah ada mase taun dan umur panjang kite buka pose sama2 yerk..aku pun rindu suasana tu..huhuhu

ijan baik said...

letok ler resepi. leh aku wat menu brbuke pose ngn mskkn korea. power tu... ngeh...ngehh...

Anggerik Hutan said...

ijan,
erm yang kimchi tuna tu senang jer..ko beli kimchi pastu beli tuna..then ko campur 2 2 tu dalam kuali..kalo nak sedap tumis la bwg n bwg putih dl..pastu baru msk kimchi n tuna..sedap..cubela.

snm said...

alamak..buat aku terliur! pakora tu nmpk best. bakso pun..uiskkk :p

Anggerik Hutan said...

eleh lin mcm kat msia tak byk juadah jer..ko punyer lagi la buat aku terliur tau..huhuhu..

Kengkaru Kong said...

sedap juga ko punya makanan ni Zai. wah...macam di Malaysia juga noh

Anggerik Hutan said...

hehe tu baru skit bro..blum lagi gambar tomyam la,spagety la,bubur jagung la..byk lagi tapi sume dh masuk perut tak sempat nak snap gambar..hehe