Friday, September 12, 2008

"추석"현재 aka thanks giving day

"추석"현재(hadiah chu seok)aka thanks giving day kedua yang aku dapat dari profesor aku semalam..dia bagi semalam sebab dia dah nak balik seoul ada kerja jadi hadiah tu kena bagi awal la..hehe..tahun pertama aku..aku telah mendapat hadiah berupa set barangan mandia seperti syampoo dan juga sabun tahun ni aku dapat 바다에서 온 건강 (health from the sea)dalam dia ada tuna,daging dan minyak masak tapi daging tu terpaksa la aku dermakan pada kawan aku dari china..ok juga la..sebab kalau dia bagi barangan mandian lagi aku memang dah ada untuk bekalan sampai tahun depan..sebab waktu chinese new year kat sini dia panggil 구정 kalau tak silap aku,aku dapat lagi hadiah berupa barangan mandian sebab tu aku cakap aku dah ada stok sampai tahun depan..hehe..beruntung aku..walaupun tak merayakan perayaan "추석 dan 구정 "ni tapi aku pun dapat juga hadiah dari profesor aku..so kat bawah ni adalah set-set hadiah yang aku dapat dari profesor aku..



hadiah ni tahun lepas punya


yang ini pula kuih tradisional yang dimakan sewaktu chu seok..tapi tak chu seok pun ada jer kuih ni..hehe


ni hadiah tahun ni pula




Selain kuih tradisional "Thok" orang korea juga akan makan moon cake sempena chu seok..sekali tengok tak banyak beza dengan chinese malaysian yang merayakan perayaan moon cake..sebab tahun lepas waktu aku pergi ke busan melawat kawan kepada kawan aku yang berada di Dongseo University sewaktu perayaan chu seok memang terdapat pelbagai jenis moon cake yang dijual..apa yang menarik di sini..kalau perayaan di malaysia kebanyakan shopping complex akan menawarkan hamper sebagai buah tangan untuk dibawa ke rumah family atau kawan,disini juga ada hadiah atau buah tangan yang boleh dibawa sewaktu berkunjung ke rumah saudara..dan yang menariknya disini "hamper" dia sangat menarik kerana terdapat dalam perbagai jenis makanan..seperti yang aku dapat ni..ini adalah salah satu dari pelbagai jenis yang ditawarkan seperti:ikan segar,ginseng,buah-buahan,barangan kesihatan,alcohol,barangan mandian dan macam-macam jenis lagi dan harganya memang bole tahan..

Jadi sempena "chu seok" yang jatuh hari ahad ni,maka aku akan bercuti sampai hari isnin..cuti ni lepak rumah je la kot..sebab demam pun baru nak baik kalau tak bila malam jer mula la nak rasa demam balik..so hujung minggu ni memang ingat nak rehat cukup-cukup...

5 comments:

snm | snm said...

kau x bg dia ape2 ke?

Anggerik Hutan said...

kiteorg dak2 lab ade share duit tapi aku tak tau dak lab aku belikan apa..hehe

Nadia said...

ada 'sesuatu' untuk kamu di blog...jangan lupa jenguk2.heheheh

orangorang said...

bestnye...dapat hadiah banyak..stok untuk setahun tu... xpe2..klu xhabis nanti, boleh buat sedekah...hehehehe

Anggerik Hutan said...

tul2 kalo tak abh menda2 tu mmg sedekah je la nak bw blk pun beratkan beg jer..