Sunday, February 01, 2009

Pencarian rumah sewa baru

Hari ni aku keluar mencari rumah sewa baru ditemani sumaya dan suraya..rumah yang aku duduki sekarang ni tuan rumah dia tak mahu terima kalau aku duduk 6 bulan sahaja...untuk pengetahuan semua..kalau nak sewa rumah di korea ni, kena buat kontrak selama setahun..kalau 6 bulan atau bayar ikut bulan selalunya memang tak layan la...kontrak setahun tu bermakna kena bayar sewa untuk setahun berserta deposit..deposit ni bergantung atas tuan rumah..ada tuan rumah yang ambil deposit ada yang tak ambil pun...so kalau nak pindah rumah tu awal2 memang pakai banyak sangat duit...kalau berteman ok lagi..kalau seorang tu yang payah sikit..melainkan kau memang ada wang..hehehe..tu lain cerita..

so tadi tak silap aku sebanyak 25 panggilan telefon telah dibuat oleh sumaya untuk bertanya rumah sewa...dan dari 25 tu hanya satu rumah sahaja yang menerima sewa kontrak selama 6 bulan...aku dah sumaya tadi dah hampir berputus asa dah...buntu pun ada..tapi nasib masih menyebelahi kami..dan kepastian hanya terjawab esok setelah bertemu mata ke mata dengan tuan rumah tu....kami dah meninjau keadaan rumah tu..boleh tahan,dan aku kira lebih baik berbanding rumah yang aku duduki sekarang ni...dan harganya juga sedikit mahal dari rumah sekarang ni...

Dari 25 panggilan tu juga,macam2 ragam manusia yang kitaorang jumpa..ada yang berbahasa cakapnya,ada yang kasar atau macam dah tertelan mikrofon dan ada juga yang tak mahu bercakap..erm manusia..macam tu la..aku rasa mana2 pun sama jer...banyak fiil..aku pun dah tak sabar jer nak pindah sebenarnya..nak tukar suasana baru..nak ambil mood baru...doakan aku supaya takde orang lain yang booked rumah tu...

5 comments:

joegrimjow said...

ada doa die supaya senang dpt
khas untuk umah
tp..
xingat
haha
len kali bg

snm said...

take care zai. risau aku dibuatnya dgn ko. dh la jauh ddk nya kan..

Anggerik Hutan said...

joe,
lor lain kali tu bila plak...
hehehe..takpe la
umah dah dpt cuma mhl la skit...sini sistem sewa die lain skit..huhuhu

snm,
thanks lin..erm idup kat ngr org camtu la..dh duk sendr ni baru tau ssh sng...dulu ade parents..skrang sendr buatla...

PrinCeSS said...

smlm memang dah 'down'..cam putus asa sgt (cam sy plak nak pindah..huhu)
tapi alhamdulillah dpt semnagt ballik pas makcik tu setuju bagi duuduk 6 bulan

Anggerik Hutan said...

princess,
waktu tak dpt tu mcm dh putus arap je kan..cam nak ckp kat awk kita berhenti je la cuba sok2 plak..nasib ade lagi..huhuhu