Friday, February 06, 2009

Rumah berhantu?


Erm tadi waktu senja tiba-tiba aku terfikir pasal rumah yang berhantu...aku terfikir situasi2 yang membuatkan kalau-kalau aku terpaksa duduk dirumah yang dihuni bersama penghuni "sembunyi"..hehehe..tapi rumah tu memang terlalu murah atau sampai tuan rumah bagi duduk percuma jer...kalau kalian mahu??sebab rumah2 lain semua mahal2 belaka...(ni cerita je bukan betul pun tau...hanya rekaan aku dikala tengah tension so jangan ambil serius)kalian pula duit tak cukup untuk tampung sara hidup bulanan..bukan tak ada duit langsung..cuma duit bulanan yang dapat tu hanya cukup untuk makan minum anda tu tak termasuk bil elektrik dengan air,kalau nak pasang internet lain pula harganya...

Tahap extreme mana penghuni "sembunyi" tu pula tak dapat dipastikan...tapi menurut tuan rumah,barang siapa yang tinggal dirumah tu memang paling lama bertahan pun seminggu jer...jadi kalian bayangkan la sendiri tahap "hantu" tu...hehehehe...bagi aku jika aku berada disituasi itu..aku memilih untuk tinggal dirumah tersebut...sebabnya setahu aku mahkluk2 ni dia tak membunuh tetapi disebabkan rupa paras dia yang menakutkan serta muncul apabila tidak diundang yang menyebabkan manusia takut...(selagi lagi aku ingatkan ini hanya rekaan serta cakap2 kosong aku sebentar tadi)...

Yela mana tau tiba2 penghuni tu berlembut hati pula dengan aku...kita ajak dia berkawan, aku bukan nak rampas pun rumah dia tu..cuma tumpang menghuni untuk sementara waktu jer...aku rasa penghuni mesti memahami..mungkin dalam rumah tu aku dan penghuni tu boleh buat perjanjian..bahagian aku dengan bahagian dia..deal la kan macam tu...dia mungkin tak puas hati sebab tiba2 kita terduduk atas anak dia ker..tempat tidur dia ker atau atas makanan dia...jadi untuk mengelakkan sebarang pergaduhan aku memang saran buat perjanjian...dia tak leh marah lebih2 sebab penghuni tu mendiami rumah tu tak berbayar pun..lain la macam aku..tu pun kalau aku kena bayar la..kalau percuma maknanya aku sama je la dengan dia...hehehe...

Paling kurang bila aku duduk situ diaorang ada kawan tak la sunyi sangat...lagi satu dapat berkawan dengan manusia..tak ker best...kita kena luaskan kenalan kita..tak la macam katak bawah tempurung...lagi satu kita boleh belajar budaya diaorang macam tu juga dengan diaorang..mana tahu lepas ni dia bagitahu geng2 dia pasal makhluk bernama manusia...baru la kita boleh menghormati antara satu sama lainkan..siapa kata musuh tak boleh buat kawan..kalau kena cara yang betul aku rasa ok jer..:D..dia sama je macam kita menumpang rumah orang yang kita tak kenal..takkan kita nak buat onar kan??

Jadi apa pendapat kalian tentang rumah berhantu ni...aku dah explain cara2 untuk mengatasi masalah dengan penghuni " sembunyi" ni...ni kes kalau dia terima la perjanjian tu..kalau dia jenis yang degil aku rasa..kalian pun buat degil macam dia juga...kalian boleh ugut dia..dengan menyatakan kalau2 terkuncir atas makanan diaorang..mesti tak suka punya kan....nak hidup kena la pandai negotiate...hahaha..ok cukup aku merapu...ni semua kes percarian rumah sewa petang tadi...kalau confirm rumah mana aku duduk bulan depan..nanti aku masukkan semua perjalanan cerita mencari rumah dari tempoh hari sampai bila aku tak pasti la pula...harapnya boleh setlle secepat mungkin..letih la layan kerenah orang ni...

ps:sekali lagi aku nak ingatkan pada korang2 yang membaca..entry ni takda kaitan langsung dengan mana2 orang,tempat dan masa(kalau ada pun hanya kebetulan)...hanya rekaan aku semata2...siapa2 yang kenal aku memang tahu tahap merapu aku tinggi mana...ni baru sikit...hahahaha...

13 comments:

Yus Yusuf said...

Pertama, tiada 'hantu' yang disebut dalam Quran.. Hanya jin, iblis dan syaitan sahaja.. Hantu itu adalah istilah yang direka oleh kita sendiri..

Kedua, manusia tidak boleh memeterai sebarang perjanjian dengan entiti lain seperti jin apatah lagi iblis dan syaitan.. Kufur kita pada Maha Pencipta jika kita buat jugak.. Pinta kita hanya pada Tuhan dan pada Dia sahaja kita bermohon..

Ketiga, 'makhluk' itu takkan boleh mengapa-apakan sis sekiranya bukan dari keizinan-Nya.. Percayalah pada kebenaran dan kebesaran Tuhan.. Jin, syaitan dan iblis itu juga makhluk ciptaan-Nya maka mereka juga dibawah kekuasaan-Nya..

Kesimpulannya, takyah laa buat janji ke hapa ke dengan 'diorang' tu sis..!! Buat 'dek' je.. Sis amalkan solat meminta pertolongan dari Tuhan.. Lebih afdal..

Anggerik Hutan said...

cerpelain,
hehehe thanks bro tuk nasihat yg pjg tu...
entry sy ni entry yg merapu dikala kepala tgh serabut+plus tension tu yang kuar citer mcm ni..hakikatnya mmg tahu tu sume....hehehe
hahaha..sy harap pembace2 tak slh tafsir...kihkih

ソラ(Sola) said...

♪(゚▽^*)ノ⌒☆ hai!
Please come to my blog to visit.

nadia-ady said...

uish...naik bulu roma ni..seram2..huhuhu...

Yus Yusuf said...

Kehkehkeh..
Saya tau sis tau..!!
Cuma mengingatkan.. Kim salam kat antu tu ye?.. Cakap taking care..!!

Pewaris Reformasi said...

pulangkan hak aku....

pulangkan hak aku....

pulangkan hak aku....

baca dalam situasi bergema dan gaya yang seram, hehe

Oasis said...

cam ne la agak2nyer rupe hantu korea tu yer

Kengkaru Kong said...

ada hantu...larikkkk!!!

Anggerik Hutan said...

nadia,
hahaha nak seram apa..bkn betul pun...

cerpelai,
kihkih..

perwaris,
kamu memang berbakat menjadi pelakon la:-p

oasis,
ko rasanya camner wadi..hahaha

kong,
takyah la lari kong...kalo nak lari,lari bersama hantu tu:D

Pewaris Reformasi said...

kong kalau lari pun hantu tu gelak guling2...lepas 5 minit hantu tu kejar masih boleh tangkap dia lagi..

almaklum perut kong dah ke depan, hehe

Anggerik Hutan said...

abg amin,
jaat...:-p
jgn2 abg amin tumpang sekaki ngan hantu tu gelak guling...
hehehe nobita gelak guling...comel..

Pewaris Reformasi said...

zai, jgn pecah rasie...antu tu aku! hahaha

aku pernah sepak 'hantu' kat rumah hantu..sian dia. masa tu aku sekolah tingkatan 1. rumah hantu selekeh je yg jenis naik keta api then keta api tu berhenti tgh jalan ada hantu kuar...

siol je main pegang2...hahaha. aku rasa jari dia terkepak kot? sian dia..

Anggerik Hutan said...

abg amin kejam..hahah zai penah gak naik keretapi pastu msk rumah hantu..bajet tkt nak terjerit la...pusing kali pertama tak tau..kali kedua tgn ni laju je nak capai topeng dia..hehe..